نمونه ایده های استارتاپ

چگونگی به وجود آمدن استارتاپ

برای این که بفهمیم استارتاپ چیست و چگونه  به وجود آمده باید ابتدا بدانیم که این استارتاپ از کجا و توسط چه کسی به وجود آمده است ؟ استفاده از مفهوم استارت تاپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود . این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

اکنون می خواهیم دونمونه ایده های استارتاپ معرف را که شما با آن آشنا هستید را معرفی کنیم :

 یکی از این استارتاپ های معرف که قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا به شمار می آید شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید. و دومی استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

تعریف استارتاپ چیست؟

در این قسمت ما برای شما تعریفی اجمالی از استارتاپ بازگو می کنیم .در واقع استارت آپ (تاپ ) به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. این استارت تاپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد.

 مراحل راه اندازی استارت تاپ

1-ایده‌ پردازی

تعریف استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، این ایده خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد.پس در واقع قرار نیست که همیشه

ایده یک استارت آپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.

2- بررسی و تحقیق و طراحی نقشه راه

برای بررسی وتحقق بخشیدن به تعریف استارت آپ باید گامی دیگر بردارید، حال برای این کار به سراغ  یک کاغذ سفید وهدف از آن نوشتن نقشه راه و در این کاغذ است. این یک طرح خام از ایده شما و مسیر کلی را مشخص کند که می‌خواهید شما به چه نقطه‌ای برسید. همانطور که قدم اول را با ایده پردازی برداشته‌اید، می توانید کمی خیال پردازی کنید و هدف خود را به جلو پیش ببرید.

هنگامی که هدف نهایی مشخص شد، حالا زمان آن رسیده است که این مسیر را به چندین مسیر کوتاهتر تقسیم کنیم  و در واقع چندین هدف کوتاه و بلند برای خود در نظر بگیرید. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهیم که در مورد ایده شما نظر بدهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما این ایراد را گوشزد کنند.

3- نوبت به ثبت ایده و ادعای مالکیت ایده

در این مرحله بعد از راه اندازی استارت آپ باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت آن بروید. حال اگر ایده ای که  شما انتخاب کرده اید تکراری و یا برگرفته از سایر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای ملی و بین المللی است، کار شما چندان سخت نیست و برای ثبت آن نیازی به مراحل سختی ندارید.

برای ثبت اختراع و ایده نوآورانه خود، به سراغ پایگاه اطلاع رسانی بروید و پس از انجام و ثبت آن، یک گواهی ثبت اختراع به شما داده می‌شود که می‌توانید به کمک آن ادعای مالکیت خود را داشته باشید.

4-تهیه نمونه اولیه

بعضی از ایده‌ها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه  برای ارائه نیست. اما برخی دیگرشامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند، که مهم ترین گام مربوط به تهیه نمونه اولیه است. اکنون شما محصول خود را مشخص کرده‌اید و این که محصول نهایی شما به چه صورتی است، الان وقت آن رسیده  است که  شماعکس العمل افراد جامعه نسبت به نمونه اولیه آن را ببینید. تلاش کنید که چند نمونه اولیه تهیه کنید که کیفیت و نوع و جنس آنها برای عموم جامعه قابل قبول باشد.

5-ارائه محصول به جامعه هدف کوچک و بررسی  آن دربازار

بیاید این کار را انجام بدهید و آن این است  که ایده خود را به افراد نزدیک و خانواده خود نشان دهید و از آنها نظرشان را بپرسید. با توجه به این که ایده خود را ثبت کرده‌اید و می‌توانید ادعای مالکیت داشته باشید، می‌توانید ازجامعه به عنوان هدف خود برای توسعه  استفاده کنید. بیاید  نمونه اولیه را تولید کنید  و آن‌ها را در اختیار جامعه هدف ،خود قرار بدهید و همزمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آنها قرار دهید.

انجام طراحی و تهیه این فرم نظرسنجی تا حدود زیادی سلیقه‌ای است و به نوع محصول و خدمات  فرم آن تغییرمی کند. سعی کنید که از جامعه هدف خود پیشنهادهای گوناگونی دریافت کنید و از آنها بخواهید که خیلی سریع و بدون هیچ ممنوعیتی  در مورد محصول شما نظر دهند.

6- انجام ثبت ایده و محصول به طور قانونی

افرادی هستند که از محصولات مشابه و یا حتی از ویژگی‌های بهتری برای  آن  محصول استفاده می کنند. در ابتدا  بایدقبل از هر کاری  در مراجع قانونی نسبت به ثبت ایده و محصول خود اقدام کنید و اطمینان پیدا کنید که هیچ شخص دیگری از محصولات شما استفاده نمی‌کند.

مراحل مقدمات انجام این کار مانند مراحل ثبت اختراع است و می‌توانید از پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی این کار را انجام دهید تا از مراحل بعدی و از کپی نشدن محصول خودتوسط اشخاص دیگر مطمئن شوید. تعریف و مفهوم استارت آپ با ریسک همراه است و باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا این ریسک‌ها را از بین ببرید.

7-یافتن سرمایه‌گذار

آخرین و مهمترین مرحله این برنامه ، برای راه اندازی استارت تاپ  پیدا کردن یک سرمایه‌گذار برای انجام این پروژه که مدت ها شما روی آن کار کرده  اید.این شما هستید که می توانید  فرد یا اشخاصی را ترغیب به  ریسک سرمایه‌گذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرند. بنابراین شاید پیدا کردن یک سرمایه گذار بعد از مدتی امکان پذیر باشد، در نتیجه باید نوع سرمایه گذاری آنها نیز مشخص شود.

 

تعدادی  از نمونه ایده های استارتاپ  در جهان و ایران

1-استارتاپ تولیدکننده دوربین هوش مصنوعی مخصوص رانندگی (Nauto)

برند های زیادی از دوربین های مختلف در دنیا وجود دارد که دَش کمرا، یکی از آنها می باشد. این دوربین مخصوص است که در مقابل راننده یا به شیشه جلوی خودرو نصب می شود. وقتی خودرو در حال حرکت است، دوربین دَش کمرا به طور مرتب و پیوسته از راه مقابل خودرو عکس برداری می کند. این استارتاپ Nauto ، با تولیدکننده دَش کمرای هوش مصنوعی تحت شبکه، مبتنی بر فناوری ابری تا بتوانند خطرات پیش روی رانندگان را تشخیص می دهند.و جلوی بروز تصادفات را بگیرند.

2-استارتاپ گسترش دهنده رایانش کوانتومی (Rigetti Computing)

امروزه جهان در حال پیشرفت در همه عرصه می باشد یکی از این عرصه ها پیشرفت در فناوری کامپیوتر می باشد. در این جا این استارتاپ به دنبال توسعه‌ی فناوری‌ای برای کمک به نسل جدیدی از کامپیوترهای قدرتمند است. این فناوری با نام رایانش کوانتومی معرفی می شود. رایانش کوانتومی در سال‌های اخیر به صنعت بزرگی تبدیل شده است و باید منتظر پدیدارشدن کامپیوترهای کوانتومی بسیار قدرتمندی باشیم. این استارتاپ به دنبال ایجاد کسب و کار جدیدی تا بتواند چیپ های پردازش کوانتومی پیشرفت تری را بسازد.

3-دیجی کالا

استارتاپ معرف دیگری که در ایران فعالیت دار دیجی کالا است. یک فروشگاه اینترنتی آنلاین که توسط برادران محمدی در ایران راه اندازی شده است. این فروشگاه در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد و محصولات حوزه‌های دیجیتال، فناوری، کسب‌و‌کار، محصولات خانگی و مواردی دیگر را به فروش می‌رساند. این شرکت یکی از نمونه‌های موفق استارت آپ ایرانی است که کار خود را از فروش محصولات کوچک و خرده‌فروشی آغاز کرده و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران است.

4-آپارات

در کشور ایران نیز استارتاپ معرفی به نام  آپارات  است  که یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم‌های ویدیویی در ایران است که به عنوان اولین سرویس فعال در این حوزه خود را معرفی کرد. این آپارات  کار خود را در سال 1389 برآغاز کرد و توسط شرکت فناوران ایده‌ پرداز صبا راه‌اندازی شده است. درآمد این سرویس از طریق تبلیغات و فروش برخی محصولات خاص انجام می‌گیرد و امروزه  از لحاظ اقتصادی، یکی از بهترین شرکت‌های اینترنتی فعال در ایران به شمار می‌رود.

5-اوبر (Uber)

یکی دیگر از استارتاپ ها  به نام اوبر که  یکی از موفق‌ترین استارت آپ های جهانی است که توسط یک ایرانی به اسم دارا خسروشاهی مدیریت می‌شود. سرمایه این شرکت نزدیک به 68 میلیارد دلار برآورد شده است و در زمینه کاری  تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کند.

6-استارتاپ دریافت بازخورد کارمندان (Reflektive)

این استارتاپ حتی در اداره سازمان ها و شرکت های مهم نیز کارایی دارد. استارتاپ با  ارائه نرم افزار ثبت گزارش و بازخورد عملکرد به کارمندان می توان آن را با اپلیکیشن هایی چون Slack، Outlook و Gmail  آشنا و ادغام کند .

این استارتاپ با در اختیار گذاشتن امکاناتی به مدیران  به آنه کمک می کند تا بتوانند از اهداف و عملکرد کارمندان خود از هر لحاظ لیستی سریع داشته باشند و درباره‌ی هریک از آن‌ها، گزارش مستقیمی ارائه بدهند. استار تاپ با راه اندازی این نرم افزار برای کارمندان هم، کارنامه‌ی در حال اجرادرست می کند و به سرعت آن‌ها را از نحوه‌ی عملکرد و میزان رضایت‌مندی مدیران خود با  اطلاع  می کند.

7-استارتاپ تناسب اندام در گوشی موبایل (MoveWith)

البته نباید از فناوری گوشی همراه غافل شد چون می تواند باعث پیشرفت کار شود برای همین سازنده ها ی استارتاپ به فکر استفاده از گوشی همراه برای گسترش کار خود کرده اند.این نرم افزار شخصیِ تناسب اندام، بهترین تمرینات ورزشی را از مربیان بزرگ دنیا در اختیار کاربران قرار می دهد. این نرم افزار شامل سه نوع کلاس آموزشی است:

-تمرینات جسمی، مانند دو، دوچرخه سواری، تنیس و ...

-تمرینات ذهنی، مانند یوگا

-تمرینات روحی، مانند مدیتیشن.

این استارتاپ با راه اندازی این نرم افزار به کسانی نمی توانند به هر دلیلی در سالن های ورزشی حضور پیدا کنند کمک شایانی می کند تا آنها هم بتوانند به سلامت جسمی و روحی خود برسند.

8- استارتاپ ربات پیتزاپز(Zume Pizza)

این فناوری که در همه جا گسترش یافته اکنون به رستوان ها و مراکز پخش مواد غذایی نیز وارد شده است . این استارتاپ در آشپزخانه از ربات‌ها برای درست کردن پیتزا استفاده می کند و سیستم اتوماتیکی برای پیک های  تحویل دارد تا پیتزا داغ داغ به دست مشتری برساند. دراین قسمت این استارتاپ به عنوان یک شرکت پیشرو در حیطه صنعت هوشمند تحویل غذا شناخته می شود. در این جا ساخت ربات پیتزاپز ایده‌ی بسیار جالبی است. این استارتاپ غذاهای جدید را با مواد غذایی تازه و با قیمت مناسب تهیه می کند و هدف اصلی آن  ایجاد تحول در صنعت فست فود و سیستم تحویل غذا است.

9- استارتاپ بازپرداخت اتوماتیک (Earny)

با پیشرفت فناوری در عرصه فروشگاهی مدیران و مسئولان این صنف برای بهتر شدن کار خود از این استارتاپ به عنوان سرویس جستجوی اتوماتیک بازپرداخت‌ها هنگام قیمت گذاری و تخفیف به مشتریان استفاده می کنند. این سرویس هم در پرداخت نقدی و هم پرداخت با کارت اعتباری کاربرد دارد.

در واقع وجود این استارتاپ به مردم کمک می کند از سیاست‌های تخفیف قیمت که فروشگاه‌های بزرگ و ارائه دهندگان کارت‌های اعتباری ارائه می دهند، به بهترین وجه ممکن استفاده کنند. این سرویس، بدون نیاز به تنظیم فرم‌های مربوطه در بانک ها، بازپرداخت پول را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

10-استارتاپ تحلیل حرفه‌ای برای ورزشکاران (Hudl)

هم اکنون دنیا ورزش نیز با پیشرفت تکنولوژی در حال پیشرفت می باشد . مربیان و مدیران باشگاه ها در صدد بالا بردن کیفیت بازی های خود هستند برای همین نرم افزار آنالیز عملکرد، برای ورزشکاران و مربیان در سطوح مختلف ارائه شده است. در این استارتاپ همه ورزشکاران می‌توانند ویدئوهای که از عملکرد بازی خوددارند را به منظور تحلیل و بررسی دقیق‌تر، در این نرم افزار آپلود کنند.

11-استارتاپی برای حمل و نقل عمومی (Remix)

با وجود پیشرفت تکنولوژی و با ورود خودروهای پیشرفت باز هم مشکل حمل و نقل وجود دارد.پس این استارتاپ  به برنامه ریزان شهری کمک کرده تا بتواند سیستم های حمل و نقل عمومی بهتری طراحی کنند. آن‌ها با کمک این استارتاپ می توانند برای مسیرها برنامه ریزی کنند و هزینه‌ها و تاثیر جغرافیایی برنامه هایشان را مورد بررسی قرار دهند.تا بتواند برای مردم حمل و نقل راحت تری را برنامه ریزی کنند.

Remix، به دنبال ساخت پلتفرمی برای برنامه ریزی شهری است تا طراحان بتوانند نقشه‌های حمل و نقل عمومی را تصویرسازی کنند. این ایده استارتاپ نمونه ای از بهترین  شرکت های فناوری است که با هدف تأثیرگذاری مثبت روی برنامه ریزی و طراحی شهری فعالیت دارد.

12-استارتاپ مُدگرایی برای زنان چاق (Dia&Co)

در دنیا همه در یک اندازه و سایز نیستند .برخی از زنان لاغر و برخی دیگر چاق می باشند. در این صورت برای زنان چاق پیدا کردن لباس و زیورالات مشکل است . ولی این استارتاپ  مشکل را حل کرده است. آنها با یک سرویس خرید آنلاین لباس و زیورآلات برای زنان سایزبزرگ راه اندازی کرده اند. در واقع این استارتاپ یکی از برندهای موفق و پایدار است که توانسته به خوبی نیاز مشتریان خود را درک کند و چاره ای برای رفع  مشکل آن‌ها بیندیشد. امروزه  لباس های سایز بزرگ در زیردسته برندهای محبوب مد قرار داشته اند و توجه زیادی به آن‌ها نمی شد. ولی استارتاپ Dia&Co به عنوان کسب و کاری پایدار، به نیاز مشتریان پاسخ داده و در سال 2018 به موفقیت‌های بیشتری رسید.

13-ایربی‌ان‌بی (Airbnb)

ایر‌بی‌ان‌بی یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه خدمات مسافرتی است، که محل اقامت و تورهای مسافرتی مختلف را معرفی می‌کند. این شرکت توسط برایان چسکی مدیریت شده و سرمایه آن در حدود 31 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این شرکت نیز مانند شرکت‌های ایرانی از یک کسب‌و‌کار کوچک و استارت آپی شروع شده است.

14-استارتاپ تولیدکننده تصفیه کننده‌ی هوایی (Molekule)

امروزه مشکل آلودگی هوا در دنیا فراگیر شده است  بنابرین در این جا وجود این استارتاپ برای از بین بردن آلودگی‌ها با نانوتکنولوژی  که اقدام  به برطرف کردن آن می کند. Molekule، تصفیه کننده‌ی هوایی تولید می کند که از فناوری نانو بهره می برد. در واقع استفاده از این فناوری کمک می کند که آلودگی‌هایی را در سطح مولکولی از بین ببرد. اغلب سیستم های سنتی تلاش می کنند مانع پخش عوامل ناسالم شوند، ولی این سیستم جدید، این عوامل را به طور کامل نابود می کند.

15-استارتاپ بازی آنلاین برای بچه ها (Roblox)

یکی دیگر از استارتاپ ها را می توان ، یک بازی آنلاین(Roblox ) برای کودکان است نام برد .این بازی در دینا که هر ماه بیش از 64 میلیون کاربر را به خود جذب می کند. تمام بچه ها از این پلتفرم(سکو) برای ساخت دنیای سه بعدی استفاده می کنند تا در این فضای مجازی با دیگر بازی کنند. این بازی در بین کودکان به طور شگفت آوری محبوبیت دارد،به طوری که این بازی هر روز پیشرفت یشتری می کند. بازی رابلاکس(رابلاکس یکی از استارتاپ های ارزشمند دنیا درسال2018 است. )، عظیم ترین پلتفرم بازی آنلاین ساخته شده توسط کاربر است و هم اکنون، 64 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و بیش از 29 میلیون بازی از طریق آن ساخته شده است.

16-استارتاپ پخش کننده محصولات زنانه (Lola)

اکنون می خواهیم در مورد این استارتاپ، که سرویس عرضه محصولات 100% کتان ارگانیک زنانه است صحبت کنیم که محصولات خود را مستقیما به دست مشتری می رساند.

بهتر است در این مورد  بدانید، که این استارتاپ تنها در زمینه محصولات بهداشتی زنانه فعالیت دارند و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی، به موفقیت بیشتری برسند.


همان طور که گفتیم استارتاپ خیلی گسترده است و ما تعدادی از این استارتاپ ها را برای شما معرفی کردیم . این ایده های استارتاپ در همه زمینه ها وجو دارد .این استارتاپ ها در زمینه های علمی ،فناوری ، بهداشتی ، حمل و نقل ، ارتباطات جمعی ، ورزشی ،تغذیه و مواد غذایی  ،محیط زیست و ......گسترش یافته است.

یکی از بزرگترین اتفاقات مهم ورود اکو سیستم استارتاپ به ایران در سال 2017می باشد، می‌توان به ورود بانک‌ها به دنیای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، افزایش رقابت در حمل و نقل کشور و ورود ماکسیم و پس از آن اپلیکیشن دینگ به این فضا، افزایش بلندپروازی دیجی کالا و همچنین تلاش مضاعف بامیلو برای رقابت با دیجی کالا و شکل‌گیری یک رقیب قدرتمند دولتی برای دیجی کالا و… اشاره کرد.

 

سایت روبی وب نیز در همین راستا سعی در ایجاد و ورود به دنیای استارتاپ می باشد وتلاش خود را برای انجام تمام مراحل راه اندازی یک استارتاپ را انجام می دهد وهیچ کم و کاستی در طراحی استارتاپ انجام نمی دهد. سایت روبی وب می تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. پس برای رسیدن به یک استارتاپ عالی با سایت روبی وب تماس بگیرید تا همکاران ما شما را در این امر یاری کنند.